30.6.14

Schoonheid van vergane glorie

Elke dag komen we wel een paar keer in en door ons tuintje, richting het schuurtje waar onze "stalen rossen" staan gestald. Onderweg bewonder ik telkens alles wat er groeit en bloeit. Als er dan ergens een bloeiende bloem geknakt is, kan ik het niet laten, om deze een soort van "tweede leven" te geven in één van mijn leuke vintage vaasjes.
De meeste mensen houden van bloemen in de bloei van hun leven, maar persoonlijk kan ik ook de schoonheid zien in vergane glorie!
Planten, maar ook fruit, produceren het hormoon ethyleen, waardoor fruit rijpt en bloemen verwelken. Dit hormoon beïnvloedt planten op meer manieren maar dient vooral om vruchten te laten rijpen en de veroudering te regelen. Door beschadiging vormen bloemen en fruit dit gasvormige hormoon ook zelf, waardoor rijping en veroudering versnelt.
Bij de meesten van ons belanden dan ook de bloemen (en het fruit) in de groencontainer, maar geniet ik nog even van deze vergane glorie!







 

Pictures © By Marloes Thuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten