26.8.14

Bella Italia! Deel 2

Wat ik altijd erg leuk vind tijdens vakantie is het ontstaan van spontaniteit!
Tijdens ons verblijf bij agriturismo Cerqueto in Acquapendente hadden we, zoals ik al eerder schreef, een heuse pizza oven ter beschikking!
Wat krijg je als je een pizza oven combineert met leuke vakantie buren met dezelfde kookpassie als wij... een supergezellig, culinair avondje! We besloten om met zijn allen die pizza oven eens uit te proberen. Er werden boodschappen gehaald en allerlei heerlijke ingrediƫnten gewassen, gesneden en klaargezet. De eettafel van ons appartementje werd omgetoverd tot werkblad waarop uiteindelijk 10 pizza's klaarstonden, die een ieder zelf kon beleggen naar keuze. We hadden o.a. tonijn, salami, ham, mozzarella, parmezaanse kaas, olijven, tomaten, verse basilicum, champignons, paprika's, oregano en waarschijnlijk ben ik nog een aantal ingrediƫnten vergeten om op te noemen. Ook alle kinderen vonden het geweldig om zo met zijn allen bezig te zijn in die keuken. We voelden ons net zo'n Italiaanse "Bertolli familie"!
Het echte werk kon beginnen, het opstoken van de stenen pizza oven! We hadden ons laten vertellen dat dit nou juist de kunst is. Het op de juiste temperatuur brengen van zo'n steenoven. Hij moest flink worden opgestookt zodat de stenen er echt witheet uitzagen. Jemig wat werd het heet rondom die oven! Na een hoop geklungel om eerst met drie man sterk, met zweetdruppels op het voorhoofd, een pizza van het bord op de pizzaschep te krijgen, om deze vervolgens in die enorme hitte weer van de schep in het midden van zo'n oven te krijgen, en dan op de gok het luik te sluiten, een paar minuten wachten... werden we uiteindelijk blij verrast met onze welverdiende zelfgebakken pizza's uit een op hout gestookte steenoven! Heerlijk! We zijn het roerend met elkaar eens dat men respect moet hebben voor de echte pizzabakkers!











Pictures © By Marloes Thuis

4 opmerkingen:

  1. aanmelden om te gaan volgen via Blogger lukt niet :-( Ik volg je wel alvast op Pinterest en Google+
    Bedankt voor je reactie op mijn blog, doet me goed!
    Ik vind die van jou ook leuk :-) Ik hou van persoonlijke blogs.

    Groetjes,

    Stephanie
    http://interieur-coosje.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Stephanie! Ik heb geen idee waaraan het kan liggen waarom het niet lukt via Blogger. Ga ik uitzoeken!
      Groetjes,

      Marloes

      Verwijderen
  2. Oh zalig! Dat ziet er goed uit zeg.

    BeantwoordenVerwijderen